|
|
| |
| |
| 10 december 2025 |
| Nieuwsbrief Voion |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Inspiratie: “Divers zijn is één ding, maar inclusie vraagt om actie” |
|
Op het Edith Stein College zitten leerlingen met maar liefst 72 verschillende nationaliteiten. Ook het personeelsteam is divers. “Op onze school is diversiteit een gegeven, wat echt telt is hoe we met verschillen omgaan”, benadrukt Noura Boutaibi, docent aardrijkskunde en coördinator docentenbegeleiding. Om inclusiviteit te bevorderen, is het essentieel dat leerlingen en medewerkers met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten en met elkaar in gesprek blijven. Bram van Welie, directeur van het Edith Stein College: “Onze school is superdivers, waarmee ik bedoel dat de meerderheid een minderheid is.’’ |
|
|
|
|
|
|
Inspiratie: Gedeeltelijk digitaal onderwijs bij het Sint-Janslyceum
“We willen de onderwijstijd zo effectief mogelijk inzetten”
|
|
Het (aankomende) lerarentekort en de wens om onderwijstijd effectiever te gebruiken, waren voor het Sint-Janslyceum aanleiding om met de pilot Onderwijstijd te starten. De school werkt gedeeltelijk met digitaal onderwijs en kijkt kritisch welke lesstof écht relevant is voor de leerlingen. Rector Jean Wiertz: “We doen dit niet om te besparen of omdat er een acuut probleem is, maar om voorbereid te zijn en juist op deze manier de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.” |
|
|
|
|
|
|
| Inspiratie: Meer inzicht en fundament: de winst van een master voor schoolleiders |
|
“Als schoolleider kan ik mijn keuzes nu veel beter onderbouwen en daardoor sta ik een stuk zelfverzekerder in mijn rol,” zegt Rob Hofkamp, teamleider onderbouw bij Wings Niekée, enthousiast over zijn opleiding. Hij zit nu in het tweede jaar van de Master Educational Leadership. Vier jaar geleden begon hij als teamleider. “Ik deed dat vooral op mijn gevoel, maar ik merkte dat ik behoefte had aan meer houvast. Een steviger fundament.” |
|
|
|
|
|
|
| Hoe voer je een professionele dialoog? |
| Een sterke schoolcultuur begint bij goede gesprekken. Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen weet hoe je een ‘goed gesprek’ voert. Daarom is het, voordat je begint met gesprekken – bijvoorbeeld over taakbeleid – goed om kennis te hebben van de kenmerken en randvoorwaarden van een professionele dialoog. In de handreiking 'De professionele dialoog op school' leest u daar meer over. |
|
|
|
| Werken in het voortgezet onderwijs |
|
| Hoe kunnen we vo-leerlingen enthousiast maken over werken in het onderwijs? |
| Voion heeft onderzoek gedaan naar de activiteiten die bij vo-leerlingen interesse kunnen wekken voor het leraarschap. Het onderzoek maakt inzichtelijk welke activiteiten scholen (mede)organiseren of faciliteren en wat daarbij volgens schoolleiders, decanen en leerlingen aandachtspunten zijn. In de factsheet 'Van meeloopdag tot onderwijsondersteuning: zo ontdekken leerlingen het leraarschap' staan de initiatieven en belangrijkste adviezen overzichtelijk weergegeven. |
|
|
|
|
|
| Zorgplicht bij zwangerschap en borstvoeding: maatregelen en tips |
|
De gezondheid van een werknemer tijdens zwangerschap of in de periode dat ze borstvoeding geeft is extra kwetsbaar en vraagt om zorgvuldige aandacht. Werkgevers moeten daarom voor deze bijzondere groep werknemers controleren of aanpassing van het werk en de werkomstandigheden nodig zijn en of de faciliteiten (nog) op orde zijn. De geactualiseerde norm Zorg voor werknemers die zwanger zijn of borstvoeding geven in de Arbocatalogus-VO beschrijft wat de Arbeidsinspectie (NLA) van werkgevers verwacht of eist. |
|
|
|
|
|
|
| Nieuw: Arbojaarkalender voor preventiemedewerkers, schoolleiding en p(g)mr |
|
Voion heeft een Arbojaarkalender gemaakt: een praktisch overzicht en voorbeeldplanning van alle activiteiten binnen de jaarlijkse arbobeleidscyclus. Door de Arbojaarkalender te gebruiken vergeet u niets en geeft u invulling aan uw Arbowetverplichtingen. |
|
|
|
|
| Voion publiceert regelmatig onderzoeksrapporten, artikelen en handreikingen van diverse organisaties op de terreinen onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. Recent verschenen: |
|
|
|
|
|
| Is het wettelijk verplicht om bezoekers te registreren? |
| De Arbowet schrijft niet letterlijk voor dat bezoekers geregistreerd moeten worden. Maar in noodsituaties moet u wél iedereen veilig kunnen evacueren. Hoe weet u wie er in het schoolgebouw aanwezig is? |
|
|
|
|
| Nieuwe CAO VO 2025-2027 definitief |
| De nieuwe cao voor het voortgezet onderwijs is een feit. De nieuwe CAO VO heeft een looptijd van 1 november 2025 tot 1 maart 2027. |
|
|
|
|
|
| Informatietool arbeidsmarkt-toelage 2026 beschikbaar |
| Het ministerie van OCW heeft op 20 november 2025 de informatietool gepubliceerd waarmee schoolbesturen kunnen zien of, en zo ja, hoeveel middelen zij in 2026 kunnen verwachten voor de arbeidsmarkttoelage. |
|
|
|
|
| Checklist voor een veilige Paarse Vrijdag |
| Op 12 december 2025 is het Paarse Vrijdag. Met de Checklist voor een veilige en respectvolle Paarse Vrijdag van de Stichting School en Veiligheid ontdekt u wat er nodig is om veilig ruimte te maken voor diversiteit, genderdiversiteit en seksuele diversiteit op school. |
|
|
|
|
|
|
|
| Regionale bijeenkomsten Het gesprek over taakbeleid en werkdrukverlichting |
Datum: 15 januari t/m 12 februari 2026. Verken samen met andere scholen hoe u op uw school het professionele gesprek over taakbeleid en werkdrukverlichting kunt voeren. Locatie: Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Zwolle en Eindhoven.
Lees meer >> |
|
|
|
| Ontwikkeltraject Innovatief leiderschap |
Datum: 9 februari t/m 16 april 2026. CNV LeiderschapsLab organiseert het kosteloze vierdaagse Ontwikkeltraject innovatief leiderschap voor het onderwijs. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
| Opleiding AI voor schoolleiders (voorjaar 2026) |
Datum: 10 februari t/m 7 april 2026. CNV LeiderschapsLab organiseert in samenwerking met SkillsTown de opleiding 'AI voor schoolleiders'. In deze kosteloze online opleiding leer je wat de kansen en risico’s van AI zijn. Locatie: Online.
Lees meer >> |
|
|
|
| Leergang Waardegedreven Leiderschap |
Datum: 18 maart t/m 9 juni 2026. De vierdaagse 'Leergang Waardegedreven Leiderschap' van CNV LeiderschapsLab helpt je om je leiderschap te verdiepen, je eigen koers te versterken en met meer vertrouwen en helderheid richting te geven aan je team en organisatie. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
| Kennismakingscursus Arboscan-VO |
In de cursus Arboscan-VO wordt u op weg geholpen met het gebruik van de Arboscan-VO, het digitale risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) instrument voor het voortgezet onderwijs. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
| Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma |
Wilt u echt een bijdrage leveren aan een veiligere school? Maak een concreet actieplan bij de cursus preventiemedewerker. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
| Wat vindt u van deze mailing? |
|
|
|
|
|
|
|
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
|
|
|
|
|
|
| U ontvangt deze e-mail op het volgende e-mailadres: |
|
|