|
|
|
12 september 2025 |
Nieuwsbrief Voion |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inspiratie: Écht in gesprek over mentale vitaliteit |
“Het moet geen trucje zijn”, aldus Wijnand Hummelink, directeur VSO bij de Korte Dreef. “Ik wil oprecht weten hoe het met mijn medewerkers gaat en ik wil dat ze goed in hun vel zitten.” Dit doet Wijnand onder meer door open en laagdrempelige gesprekken te voeren over vitaliteit. |
|
|
|
|
ISK Het Gooi: “We hebben meer tijd gecreëerd voor kwaliteitsverbetering” |
ISK Het Gooi doet mee aan de pilot Onderwijstijd. Door de onderwijstijd aan te passen ontstaat er ruimte voor docenten om met elkaar in gesprek te gaan over kwaliteitsverbetering. “Claim de tijd die door de pilot Onderwijstijd vrijkomt en leg ook de ontmoetingstijd vast in het rooster”, aldus René Karman directeur van de ISK (Internationale Schakel Klas). René Karman en Marina van Linschoten, coördinator onderwijs en kwaliteit, vertellen in dit artikel over hun ervaringen met de pilot Onderwijstijd. |
|
|
|
|
Ziekteverzuim voortgezet onderwijs gestegen |
In 2024 is het verzuimpercentage in het voortgezet onderwijs met 0,2 procentpunt gestegen naar 6,0%. Het verzuim neemt na de ‘coronadip’ in 2020 en de ‘post-coronapiek’ in 2022 weer toe. Voion heeft op basis van de DUO onderwijsdata het landelijke percentage voor het voortgezet onderwijs berekend en een uitsplitsing gemaakt van het verzuim naar functiegroep, leeftijd en schoolsoort. |
|
|
Voorkomen uitval startende docenten |
|
Meer bekendheid nodig voor regeling lestijdreductie startende docenten |
Startende docenten in het voortgezet onderwijs hebben recht op een reductie van hun lesgevende taak: 20% in het eerste jaar en 10% in het tweede jaar. Deze regeling is bedoeld om beginnende docenten te ondersteunen tijdens hun inductieperiode en overbelasting te voorkomen. Voion heeft onderzoek gedaan naar de toepassing van deze regeling. |
|
|
|
|
Pilotfase Schoolleidersbeurs-VO afgerond |
Deze maand viert de Schoolleidersbeurs-VO haar tweede verjaardag. De regeling is vanaf de start structureel geweest, maar kende een pilotfase waarin onderdelen van de regeling zijn aangepast. Zo is de looptijd van de beurs verlengd van twee naar vier jaar en wordt de financiële tegemoetkoming van €45.000 nu uitgekeerd in drie termijnen in plaats van twee. De resultaten tot nu toe spreken voor zich. |
|
|
|
|
Inzicht in taakbeleid in het voortgezet onderwijs |
Voion heeft in opdracht van de cao-tafel vo een onderzoek uitgevoerd naar verschillende vormen en onderdelen van taakbeleid in het voortgezet onderwijs. De inventarisatie geeft inzicht in de invulling van het taakbeleid door vo-scholen. Het rapport bevat informatie over de lestaak, opslagfactor, professionalisering en overige taken. |
|
|
|
Kijk vooruit met nieuwste formatieprognoses |
De formatieprognoses in het Scenariomodel-VO zijn in juni geactualiseerd. Deze jaarlijkse update biedt scholen inzicht in de benodigde formatie voor de komende jaren. Wilt u hier meer over weten? En over het inzetten van het Scenariomodel-VO binnen scholen, besturen en regionale samenwerkingen zoals de Onderwijsregio's? Meldt u zich dan aan voor de online demo op donderdag 25 september a.s.! |
|
|
Onderwijsarbeidsmarkt |
Veilig en vitaal werken |
|
Jaarverslag Voion 2024 |
In 2024 hebben we opnieuw met veel enthousiasme onze verbindende en versterkende rol binnen het voortgezet onderwijs vervuld. Onze meest impactvolle en inspirerende activiteiten om de onderwijsarbeidsmarkt te optimaliseren en veilig en vitaal werken te stimuleren hebben we opgenomen in ons jaarverslag. |
|
|
|
Voion publiceert regelmatig onderzoeksrapporten, artikelen en handreikingen van diverse organisaties op de terreinen onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. Recent verschenen: |
|
|
|
Mag een praktijklokaal multifunctioneel worden gebruikt? |
Bijvoorbeeld: mag je in een scheikundelokaal ook Nederlandse les geven? |
|
|
|
Meer masters voor de klas |
Er waren in collegejaar 2024-2025 bijna 11 procent meer nieuwe inschrijvingen bij een universitaire lerarenopleiding dan het vorig jaar. De groei volgt op enkele jaren van teruglopende instroom. In totaal gaat het om 1.784 nieuwe inschrijvingen voor een universitaire lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs. |
|
|
|
|
Subsidieregeling: statushouders en Oekraïners voor de klas |
Werkgevers kunnen via het ministerie van SZW tot 30 september subsidie aanvragen voor extra begeleiding van statushouders op de werkvloer gericht op het verkleinen van taal- en cultuurverschillen. |
|
|
|
|
Voortgangsbrief
Lerarenstrategie
juli 2025 |
Op 3 juli 2025 stuurden minister Bruins en staatssecretaris Paul de voortgangsbrief lerarenstrategie naar de Tweede Kamer. De brief biedt een actueel overzicht van de maatregelen die worden genomen om het lerarentekort aan te pakken, de kwaliteit van lerarenopleidingen te verbeteren en professionele ruimte van leraren te versterken. |
|
|
|
|
|
|
Inning professionaliseringsmiddelen schoolleiders 2025 |
Schoolbesturen hebben 3 september j.l. de factuur voor de (jaarlijkse) inning van de professionaliseringsmiddelen voor schoolleiders ontvangen, zoals afgesproken in het Onderwijsakkoord ‘Samen voor het beste Onderwijs’ uit 2022. |
|
|
|
|
|
Ontwikkeltraject Innovatief leiderschap |
Hoe organiseer je als schoolleider innovatie in jouw school? In het vierdaagse ontwikkeltraject Innovatief leiderschap van CNV ontdek je op strategisch niveau hoe je een innovatief werkklimaat creëert in jouw vo organisatie. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Training BURN-OUT binnen je team: herkennen en aanpakken! |
Hoe houd je grip op stress – bij jezelf én in je team? In deze driedaagse training van CNV leer je de signalen van stress en burn-out herkennen, aanpakken en voorkomen. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Landelijke praktijkdag onderwijsregio's |
Deze dag wordt georganiseerd door de Realisatie Eenheid en staat in het teken van het versterken van samenwerking binnen en tussen onderwijsregio’s en het vergroten van de impact van regionale samenwerking. Locatie: Hilversum.
Lees meer >> |
|
|
|
Intervisietraject: leidinggeven aan onderwijsontwikkeling |
Wilt u zich verder ontwikkelen in uw rol als leidinggevende bij schoolontwikkeling? Meld u dan nu aan voor dit intervisietraject georganiseerd door Schoolleiders VO in samenwerking met de AOb. Locatie: verschillend per regio en online.
Lees meer >> |
|
|
|
Online demo Scenariomodel-VO |
In deze online demo laten wij u kennismaken met het Scenariomodel-VO. We nemen u mee in de diverse functionaliteiten van het model en u krijgt een toelichting op de actualisatie van de formatieprognoses. Locatie: online.
Lees meer >> |
|
|
|
Werkconferentie ‘Van visie naar vakmanschap; leidinggeven aan kwaliteit’ |
De AOb, CNV en Schoolleiders VO, onderdeel van de VO-raad, organiseren samen de werkconferentie 'Van visie naar vakmanschap, leidinggeven aan kwaliteit', een evenement speciaal voor schoolleiders. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Kennismakingscursus Arboscan-VO |
In de cursus Arboscan-VO wordt u op weg geholpen met het gebruik van de Arboscan-VO, het digitale risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) instrument voor het voortgezet onderwijs. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Najaarsevent Schoolleiders-VO |
Als schoolleider ga je tijdens het event verkennen wat krachtig leiderschap écht betekent en hoe je vanuit een duidelijke, rolvaste positie impact kan maken – in balans met jezelf én in verbinding met anderen. Locatie: Amsterdam.
Lees meer >> |
|
|
|
WMS-congres 2025: Weerbare Medezeggenschap |
Bent u actief in de medezeggenschap in het funderend onderwijs? Het WMS-congres is de plek waar u als ouder, leerling, leerkracht, onderwijsondersteuner, schoolleider uw kennis kunt verbreden en verdiepen, nieuwe inzichten op doet en netwerkt met gelijkgestemden. Locatie: Nieuwegein.
Lees meer >> |
|
|
|
Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma |
Wilt u echt een bijdrage leveren aan een veiligere school? Maak een concreet actieplan bij de cursus preventiemedewerker. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Wat vindt u van deze mailing? |
|
|
|
|
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
|
|
|
|
U ontvangt deze e-mail op het volgende e-mailadres: |
|
|