|
|
|
14 mei 2025 |
Nieuwsbrief Voion |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inspiratie: Het belang van inductie: “maak iemand onderdeel van de cultuur” |
Michelle Helms-Lorenz en Geke Schuurman, beiden werkzaam aan de Rijksuniversiteit Groningen, begonnen in het voorjaar van 2024 met de ontwikkeling van zogenoemde maatwerk inductie-arrangementen. Er was door de jaren heen al veel ontwikkeld, maar nieuwe doelgroepen vragen andere vormen van begeleiding, dus hoog tijd daar zaken voor te ontwikkelen. “We hebben gevonden dat enculturatie heel belangrijk is bij het motiveren en het enthousiasmeren van beginnende leraren.” |
|
|
|
|
Inspiratie: Schoolleidersbeurs-VO als katalysator voor persoonlijke groei |
“Het is een groot voordeel dat je de dingen die je leert tijdens de opleiding meteen kunt gebruiken in je werk,” zegt Robbert Kooistra enthousiast. Hij is teamleider mavo en havo/atheneum onderbouw op CSG Dingstede in Meppel en is bijna klaar met zijn tweejarige Master Educational Leadership. Dankzij de Schoolleidersbeurs-VO kan hij studeren en werken combineren, wat niet alleen zijn eigen ontwikkeling, maar ook die van zijn collega's en de school als geheel bevordert. |
|
|
|
|
Aanbod: In dialoog over diversiteit en inclusie van medewerkers op uw school |
De onderwerpen diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid zijn in steeds meer scholen onderdeel van gesprek bij het ontwikkelen van personeelsbeleid en het verder vergroten van de werktevredenheid. Wilt u samen met medewerkers in uw school verkennen hoe het gaat met diversiteit en inclusie (D&I) van het personeel? Maak dan nu gebruik van het aanbod om op uw school met uw medewerkers een werksessie te laten verzorgen door Voion. |
|
|
|
Schoolleider: wat is uw professionaliseringsbehoefte? |
Bent u schoolleider (van teamleider tot rector)? Dan weet u als geen ander hoe belangrijk het is om te blijven investeren in uw professionele ontwikkeling. De Schoolleidersbeurs-VO biedt hiervoor volop mogelijkheden. Maar we willen graag weten: sluit de huidige regeling aan bij uw behoeften? We nodigen schoolleiders uit de vragenlijst hierover in te vullen. |
|
|
|
Gedeeld leiderschap maakt schoolleiderschap aantrekkelijker, maar verlaagt werkdruk niet altijd |
Steeds meer schoolleiders in het voortgezet onderwijs (vo) delen leidinggevende en coördinerende taken met docenten. Door taken te delegeren, vergroten schoolleiders hun werkplezier en maken ze het beroep aantrekkelijker. Het vermindert de werkdruk van schoolleiders echter niet vanzelf en vraagt om bewuste keuzes en goede organisatie. Dat blijkt uit onderzoek van Voion onder schoolleiders naar de inzet en effecten van gedeeld leiderschap. |
|
|
Arbeidsmarktcijfers, Regio in beeld |
|
Leerlingenaantallen: de trends in uw regio |
De afgelopen jaren is het aantal leerlingen met 2,7 procent toegenomen. De verwachting is dat het de komende jaren zal afnemen met ongeveer 5 procent. Hoe heeft het aantal leerlingen in uw regio zich de afgelopen jaren ontwikkeld? En wat is de prognose voor het aantal leerlingen de komende jaren? Op basis van data van het Scenariomodel-VO van maart 2025 hebben we nieuwe regionale arbeidsmarktanalyses toegevoegd aan Regio in beeld op onze website. |
|
|
|
|
Aangepaste norm sociale veiligheid gepubliceerd in Arbocatalogus-VO |
De sociale partners hebben nieuwe afspraken gemaakt over wat scholen minimaal moeten regelen voor de sociale veiligheid van werknemers. Dit zijn minimumeisen om ongewenst gedrag richting werknemers te voorkomen en te beperken. Denk hierbij aan agressie en geweld, pesten, (seksuele) intimidatie en discriminatie door collega’s, leerlingen, ouders en anderen. Deze afspraken zijn nu in de norm sociale veiligheid van de Arbocatalogus-VO gepubliceerd. |
|
|
|
Welke schadelijke stoffen mag een school in huis hebben? |
In de Arbowet staat dat de werkgever gevaarlijke of schadelijke stoffen zoveel als mogelijk moet vervangen door niet of minder schadelijke stoffen. Welke schadelijke stoffen mogen aanwezig zijn in school? Welke eisen en/of voorwaarden zijn er? |
|
|
Voion publiceert regelmatig onderzoeksrapporten, artikelen en handreikingen van diverse organisaties op de terreinen onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. Recent verschenen: |
|
|
CO2-meters verplicht vanaf 1 juli 2025 |
Vanaf 1 juli 2025 moet in alle klaslokalen in het funderend onderwijs een werkende CO2-meter aanwezig zijn. Dit geldt zowel voor bestaande bouw als voor nieuwbouw. De handreiking Optimaal Ventileren in de klas met de CO2-meter van Ruimte-OK biedt nuttige informatie. |
|
|
|
|
|
Kamerbrief over de onderwijsregio’s |
In de Kamerbrief over de onderwijsregio’s benadrukt het kabinet dat de samenwerking van schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep in onderwijsregio’s nodig is om te zorgen voor voldoende, goed opgeleid onderwijspersoneel. Met onderwijsregio’s worden de verschillende maatregelen die door de jaren heen zijn ingezet gecombineerd om de aanpak te verbeteren. |
|
|
|
|
|
Online demo Scenariomodel-VO |
In deze online demo laten wij u kennismaken met het Scenariomodel-VO. We nemen u mee in de diverse functionaliteiten van het model en u krijgt een toelichting op de actualisatie van de bevolkingsontwikkelingen en de prognose van westerse migratie. Locatie: online.
Lees meer >> |
|
|
|
Lunchcollege Strategisch personeelsbeleid in het onderwijs |
De VO-raad en VTOI-NVTK organiseren een lunchcollege over SHRM in het onderwijs voor bestuurders en toezichthouders. Locatie: online.
Lees meer >> |
|
|
|
Ontwikkeltraject Innovatief leiderschap |
Hoe organiseer je als schoolleider innovatie in jouw school? In het vierdaagse ontwikkeltraject Innovatief leiderschap van CNV ontdek je op strategisch niveau hoe je een innovatief werkklimaat creëert in jouw vo organisatie. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Training BURN-OUT binnen je team: herkennen en aanpakken! |
Hoe houd je grip op stress – bij jezelf én in je team? In deze driedaagse training van CNV leer je de signalen van stress en burn-out herkennen, aanpakken en voorkomen. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Kennismakingscursus Arboscan-VO |
In de cursus Arboscan-VO wordt u op weg geholpen met het gebruik van de Arboscan-VO, het digitale risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) instrument voor het voortgezet onderwijs. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma |
Wilt u echt een bijdrage leveren aan een veiligere school? Maak een concreet actieplan bij de cursus preventiemedewerker. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Wat vindt u van deze mailing? |
|
|
|
|
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
|
|
|
|
U ontvangt deze e-mail op het volgende e-mailadres: |
|
|