|
|
|
9 april 2025 |
Nieuwsbrief Voion |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanpak personeelstekorten |
|
Inspiratie: De docent als ambassadeur voor het docentenvak |
Tijdens een pilot in het kader van de Challenge Lerarentekort werden leerlingen van het Montfort College geïnspireerd om docent te worden. Het belangrijkste doel van de pilot was om leerlingen na te laten denken over hun eigen talenten. “Een van de opdrachten was om te reflecteren op welke eigenschappen je nodig hebt om docent te worden,” vertelt Ashena Mathoera, docent op het Montfort College. “Door deze eigenschappen met elkaar te delen, konden leerlingen hun eigen potentieel als toekomstige docenten ontdekken.” Ook richtte de pilot zich op het bewust maken van docenten als ambassadeur voor het vak. |
|
|
|
|
Lerarentekort? Denk buiten de klas en werk samen! |
Lerarentekort: een hardnekkig probleem in het voortgezet onderwijs. Maar wat als we dit probleem niet langer als een obstakel zien, maar als een kans om samen te innoveren? Het Minkema College en het Kalsbeek College zijn op zoek naar creatieve oplossingen om gezamenlijk de uitdagingen van het lerarentekort aan te pakken. Ze nodigden medewerkers uit voor een bijeenkomst om samen na te denken over de vraag: Hoe kunnen we de gevolgen van het lerarentekort ondervangen, zelfs als we geen geschikte docent kunnen vinden? |
|
|
Werken in het voortgezet onderwijs |
|
Loopbaanportret OOP: van HR-medewerker naar senior salarisadministrateur |
“Als je een carrièrestap wilt maken, moet je jezelf laten zien en verantwoordelijkheid nemen, maar het is minstens zo belangrijk dat leidinggevenden zekerheid en ruimte geven. Die balans is essentieel”, vertelt Jolanda Post-de Vries, die zich binnen het onderwijs ontwikkelde van HR-medewerker naar senior salarisadministrateur. |
|
|
|
|
Geografische mobiliteit van startende leraren |
Een onderzoek naar de geografische mobiliteit van startende leraren in het voortgezet onderwijs biedt inzichten voor het aanpakken van het lerarentekort in verschillende regio’s van Nederland. Het onderzoek, uitgevoerd door Voion, analyseerde de locatie van zowel de opleiding als de eerste werkgever van 6.480 startende leraren tussen 2020 en 2022. |
|
|
|
Waarom professionalisering van schoolleiders essentieel is |
In de webinar op 18 maart bespraken we met Arend Smit (bestuurder Stichting Keizer Karel) en Femke Geijsel (geassocieerd hoogleraar Strategisch leiderschap en schoolontwikkeling) uitgebreid hoe belangrijk het is dat schoolleiders zich blijven ontwikkelen. U kunt de webinar nu kijken of een samenvatting lezen. |
|
|
|
|
Nieuwe CAO VO online |
De achterbannen van de sociale partners stemden in met het op 18 december 2024 overeengekomen onderhandelaarsakkoord voor een nieuwe CAO VO 2024-2025. De nieuwe CAO VO heeft een looptijd van 1 oktober 2024 tot 1 november 2025. De afspraken uit het onderhandelaarsakkoord zijn nu uitgewerkt in de cao-teksten en beschikbaar in de CAO VO-app. Download de CAO VO-app. |
|
|
|
Moet een ontruimingsoefening altijd aangekondigd worden? |
Adequaat kunnen reageren op calamiteiten is een van de Arbowetverplichtingen voor de werkgever. Is in de Arbowetgeving vastgelegd of een ontruimingsoefening wel of niet aangekondigd moet gebeuren? Of dat er überhaupt een ontruimingsoefening moet plaatsvinden? |
|
|
|
Verkiezing Leraar van het Jaar 2025 |
De inschrijving voor de verkiezing Leraar van het Jaar 2025 is gestart! Tot en met 9 mei 2025 kan iedereen een favoriete leraar nomineren. |
|
|
|
|
Bijeenkomst voor onderwijsondersteunend personeel |
23 april 2025 vindt de tweede editie van de bijeenkomst voor onderwijsondersteunend personeel in Woerden plaats, georganiseerd door het ministerie van OCW. |
|
|
|
|
|
|
|
Factsheets over fysieke belasting op het werk |
TNO heeft drie factsheets gepubliceerd over zitten tijdens het werk, beeldschermwerk en fysieke arbeidsbelasting. Hierin staan inzichten en tips om gezondheidsklachten door werk te verminderen. |
|
|
|
|
Wetsvoorstel ‘Vrij en veilig onderwijs’ |
De Raad van State heeft haar advies over het wetsvoorstel ‘Vrij en veilig onderwijs’ gepubliceerd. |
|
|
|
|
|
|
Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma |
Wilt u echt een bijdrage leveren aan een veiligere school? Maak een concreet actieplan bij de cursus preventiemedewerker. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Online demo Scenariomodel-VO |
We nemen u mee in de diverse functionaliteiten van het model en lichten de rol van het model toe bij de strategische personeelsplanning van uw school, bestuur of regio. Locatie: online.
Lees meer >> |
|
|
|
Lunchcollege Strategisch personeelsbeleid in het onderwijs |
De VO-raad en VTOI-NVTK organiseren een lunchcollege over SHRM in het onderwijs voor bestuurders en toezichthouders. Locatie: Online.
Lees meer >> |
|
|
|
Ontwikkeltraject Innovatief leiderschap |
In het vierdaagse ontwikkeltraject Innovatief leiderschap van CNV ontdek je op strategisch niveau hoe je een innovatief werkklimaat creëert in jouw vo organisatie. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Training BURN-OUT binnen je team: herkennen en aanpakken! |
Hoe houd je grip op stress – bij jezelf én in je team? In deze driedaagse training van CNV leer je als (aspirant) schoolleider of docent met leidinggevende taken de signalen van stress en burn-out herkennen, aanpakken en voorkomen. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Kennismakingscursus Arboscan-VO |
In de cursus Arboscan-VO wordt u op weg geholpen met het gebruik van de Arboscan-VO, het digitale risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) instrument voor het voortgezet onderwijs. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Wat vindt u van deze mailing? |
|
|
|
|
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
|
|
|
|
U ontvangt deze e-mail op het volgende e-mailadres: |
|
|