|
|
|
12 maart 2025 |
Nieuwsbrief Voion |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werken in het voortgezet onderwijs |
|
Inspiratie: Dick Bijdevaate (74) werkt door als vwo-docent wiskunde: “Ik ben leergierig en zie lesgeven als een soort hobby” |
Dick Bijdevaate, docent wiskunde en oud-rector van SG Helinium in Hellevoetsluis, kon in 2016 met pensioen maar geeft anno 2025 nog steeds les aan het vwo. “Ik miste de school, de jongeren om me heen, de collegiale sfeer en wil mijn steentje bijdragen. Nu geef ik zonder zorgen les in wiskunde B voor examenklassen.” In dit artikel leest u meer over werken na je pensioen. |
|
|
|
Werken in het voortgezet onderwijs |
|
Inspiratie: Erasmus College introduceert gesprekkencyclus voor het onderwijsondersteunend personeel |
Om iedereen te stimuleren zichzelf te ontwikkelen, hebben ze op het Erasmus College in Zoetermeer naast een gesprekkencyclus voor het onderwijsgevend personeel (OP) ook een gesprekkencyclus voor het onderwijsondersteunend personeel (OOP) geïntroduceerd. In deze gesprekken staat de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers centraal. |
|
|
|
|
Behoud van universitair geschoolde startende docenten in het vo |
De uitstroom uit het voortgezet onderwijs van startende universitair geschoolde docenten is bijna 1,5 keer hoger dan van startende hbo-geschoolde docenten. Voion onderzocht hoe dit komt. Wat zijn de verwachtingen van studenten aan universitaire lerarenopleidingen? En in hoeverre sluiten deze aan bij de praktijk? Waar lopen starters tegenaan? Wat deed sommigen besluiten om al vrij snel weer te stoppen als docent? En wat kan de sector doen om deze docenten te behouden? |
|
|
|
|
Omvang van de werkweek afhankelijk van persoons-, baan- en gezinskenmerken |
In een recent onderzoek heeft Voion de deeltijdfactor van medewerkers in het voortgezet onderwijs onder de loep genomen. Uit het onderzoek komt naar voren dat de omvang van de werkweek van leraren en ander onderwijspersoneel sterk verschilt en afhankelijk is van persoons-, baan- en gezinskenmerken. |
|
|
Arbeidsmarktcijfers, Regio in beeld |
|
Nieuwe regionale arbeidsmarktanalyses beschikbaar |
Hoe ontwikkelt de werkgelegenheid voor leraren en directeuren zich? Hoe groot is het voorspelde tekort in uw regio de komende jaren? En in welk vak worden de grootste lerarentekorten verwacht? Op basis van data van Centerdata van december 2024 hebben we nieuwe regionale arbeidsmarktanalyses toegevoegd aan Regio in beeld op onze website. |
|
|
Leerlingenprognoses, Scenariomodel-VO |
|
Leerlingenprognoses in Scenariomodel-VO geactualiseerd |
De leerlingenprognoses in het Scenariomodel-VO zijn weer geactualiseerd. U kunt de nieuwe leerlingenprognose voor uw vestiging, school en/of bestuur inzien en bewerken in het model. Ook kunt u deze gebruiken voor het maken van een (regionale) strategische personeelsplanning. |
|
|
Werken in het voortgezet onderwijs |
|
Routekaart banenafspraak hulpmiddel bij realiseren van participatiebanen |
Iedere school in het voortgezet onderwijs moet banen bieden aan mensen met een arbeidsbeperking. Dat is vastgelegd in de banenafspraak. Wilt u weten hoe u het beste invulling kunt geven aan de afspraken in het kader van de banenafspraak? De Routekaart banenafspraak VO biedt op een overzichtelijke manier informatie, tips en inspirerende voorbeelden over het inzetten van mensen met een participatiebaan. |
|
|
|
|
Hoogste post-COVID instroom in WIA uit onderwijs; tips voor werkhervatting |
Het UWV verwacht ook in 2024 een toename in het aantal WIA-aanvragen; dit betreft mensen die twee jaar eerder hun eerste ziektedag hadden. De verwachte groei hangt waarschijnlijk samen met de stijging van het aantal langdurige COVID patiënten. Voor het (hele) onderwijs blijkt uit de UWV-cijfers dat in 2023, 18% van de WIA-instroom gediagnosticeerd was met langdurige COVID. Dat is veel meer dan het landelijk gemiddelde (7%). In het rapport van UWV wordt aangegeven dat de reden hiervan nog onduidelijk is, maar zal waarschijnlijk een combinatie van oorzaken hebben. Dit artikel biedt tips om vo-werknemers met langdurige COVID te re-integreren. |
|
|
Onderwijsarbeidsmarkt |
Veilig en vitaal werken |
|
Voion aanwezig op het VO-congres |
Wilt u weten hoe u het goede gesprek voert met werknemers over ingrijpende levensgebeurtenissen? Wilt u advies over het werken aan een aantrekkelijke werkomgeving? Of bent u benieuwd naar de mogelijkheden van het Scenariomodel-VO of de Schoolleidersbeurs-VO? Voion staat in standnummer 31 klaar om met u in gesprek te gaan over uw vraagstukken op het gebied van veilig en vitaal werken en de onderwijsarbeidsmarkt. Zien wij u op 27 maart op het congres van de VO-raad bij onze stand? |
|
|
|
Ontwikkelingen functiemix (2018-2023) en maatwerkafspraken in het vo |
De verdeling van de functiemix is in 2023 ten opzichte van 2018 in lichte mate veranderd. Over de gehele periode zien we een lichte stijging (1,3 procentpunt) van het aandeel LB-docenten, een vrijwel even grote stijging (1,5 procentpunt) van het aandeel LC-docenten en een daling (-3,0 procentpunt) in het aandeel LD-docenten. Dit blijkt uit een rapportage die Voion in opdracht van de sociale partners heeft opgesteld. |
|
|
|
Waar moet ik op letten bij de nieuwbouw of verbouwing van een leslokaal? |
Wij ‘krijgen’ een nieuw leslokaal. Naast een goede leeromgeving willen wij ook dat het een veilige en prettige werkomgeving is voor onze docenten. Waar moeten we in het kader van de veiligheid en gezondheid rekening mee houden bij het ontwerp van het lokaal? |
|
|
Voion publiceert regelmatig onderzoeksrapporten, artikelen en handreikingen van diverse organisaties op de terreinen onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. Recent verschenen: |
|
|
Nieuwe subsidierondes voor (aansluiting bij) onderwijsregio’s |
Het ministerie van OCW heeft twee regelingen gepubliceerd: een voor schoolorganisaties die nog niet deelnemen aan een onderwijsregio en een voor aanvulling, verbreding of verdieping van bestaande onderwijsregio’s. |
|
|
|
|
|
Online demo Scenariomodel-VO |
In deze online demo laten wij u kennismaken met het Scenariomodel-VO. We nemen u mee in de diverse functionaliteiten van het model en lichten de rol van het model toe bij de strategische personeelsplanning van uw school, bestuur of regio. Locatie: online.
Lees meer >> |
|
|
|
Online demo Data-actualisatie in het Scenariomodel-VO |
In deze demo vertellen wij hoe de nieuwe leerlingenprognose tot stand is gekomen. Verder gaan we in op wat opvalt aan deze leerlingenprognose. Na afloop van demo heeft u inzicht in wat de data-actualisatie voor uw leerlingenprognoses en strategische personeelsplanning betekenen. Locatie: online.
Lees meer >> |
|
|
|
Webinar Waarom professionalisering van schoolleiders essentieel is |
Wat is het belang van voortdurende professionalisering van schoolleiders in het voortgezet onderwijs? Hoe kunnen bestuurders en HR-professionals schoolleiders motiveren en stimuleren om zich verder te ontwikkelen, ondanks de vaak drukke werkomstandigheden? Locatie: online.
Lees meer >> |
|
|
|
Kennismakingscursus Arboscan-VO |
In de cursus Arboscan-VO wordt u op weg geholpen met het gebruik van de Arboscan-VO, het digitale risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) instrument voor het voortgezet onderwijs. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Bijeenkomst De weg naar gedragen duurzaam inzetbaarheidsbeleid |
Tijdens deze studiemiddag delen we inzichten vanuit onderzoek, laat u zich inspireren door de manier waarop SVOK een visie op duurzame inzetbaarheid heeft ontwikkeld en verkennen we met elkaar wat nodig is om het proces voor het ontwikkelen van een visie te starten in de eigen organisatie. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
VO-congres 2025 De impact van digitalisering op school en het onderwijs |
Het VO-congres wordt op 27 maart 2025 georganiseerd door de VO-raad en staat in het teken van de wereld van digitalisering. Waar staat u? Wat komt er op u af? Hoe krijgt u er grip op? Locatie: Nieuwegein.
Lees meer >> |
|
|
|
Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma |
Wilt u echt een bijdrage leveren aan een veiligere school? Maak een concreet actieplan bij de cursus preventiemedewerker. Locatie: Utrecht.
Lees meer >> |
|
|
|
Wat vindt u van deze mailing? |
|
|
|
|
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
|
|
|
|
U ontvangt deze e-mail op het volgende e-mailadres: |
|
|