|
|
|
9 oktober 2024 |
Nieuwsbrief Voion |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico-inventarisatie en -evaluatie |
|
Inspiratie: Stichting Carmel College stelt RI&E voortaan centraal op |
“Centrale inzichten zorgen ervoor dat we meer sturing kunnen geven” |
Elke schoolorganisatie heeft de wettelijke verplichting om een risico-inventarisatie en -evaluatie op te stellen, de RI&E. Hoewel de RI&E dé basis is voor het arbobeleid, wordt het opstellen ervan vaak gezien als een ‘moetje’. Stichting Carmel College heeft besloten om het opstellen en actualiseren van de RI&E voor haar 44 schoollocaties voortaan centraal te organiseren. Dat leidt tot efficiënte ondersteuning van de locaties en een effectieve aanpak van de geïnventariseerde knelpunten. “Het proces is nu eenvoudiger gemaakt en gedigitaliseerd, met sterke resultaten en data waarop je beleid kan maken en (bij)sturen.” Sandra Kronenberg, HR-adviseur, en Ron van Dam, adviseur facilitair en inkoop van de stichting vertellen hoe ze dit hebben aangepakt en wat de voordelen zijn. |
|
|
|
|
Inspiratie: Bovenbestuurlijk samenwerken om NT2-docenten flexibel in te zetten |
Ervaringen vanuit een Alkmaarse pilot |
In de regio Alkmaar gingen drie vo-besturen op zoek naar de ‘heilige graal’ voor bovenbestuurlijke samenwerking rond regionale inzet van medewerkers. Het beoogde resultaat: Een samenwerkingsvorm voor duurzame contracten en flexibele inzet van expertise voor de regio, zonder dat dit gepaard gaat met een hoop administratie en btw-vraagstukken. Die heilige graal werd (nog) niet gevonden, maar de gezamenlijke zoektocht leverde wel de nodige relevante inzichten en opbrengsten op. Henk Klaassen (SOVON), Kees Hoogvorst (Jan Arentsz) en Hans Nijdeken (PCC) blikken terug. |
|
|
Werken in het voortgezet onderwijs |
|
Loopbaanportretten van OOP’ers: “Als je wilt doorgroeien, moet je kansen pakken en jezelf laten zien” |
Mechteld Noorlander is decaan en LOB-coördinator op het Yuverta vmbo in Amersfoort. Ze heeft de middelbare hotelschool gevolgd en is een van de weinige decanen die geen docentenopleiding achter de rug heeft. “Dit carrière-pad had ik zelf nooit uit kunnen stippelen. Ik heb alle kansen gepakt die op mijn weg kwamen en dat viel op bij de schoolleiding.” |
|
|
|
|
Rouw op de werkvloer: De belangrijke rol van de leidinggevende |
Hoe mensen omgaan met verlies is erg persoonlijk; er is niet één ‘goede’ manier van rouwen. Het rouwmodel waarin iemand (vijf) fasen doorloopt in een (vaste) volgorde is dan ook achterhaald. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat rouwen nu veeleer gezien wordt als een slinger tussen enerzijds verliesgedrag en anderzijds herstelgedrag waarbij het dagelijkse leven weer wordt opgepakt. Als leidinggevende moet u begrip hebben voor deze slingerbeweging tussen wisselende gevoelens en in gesprek zijn met uw rouwende medewerker om adequate ondersteuning te kunnen bieden. |
|
|
|
|
Systematische aanpak van werkdruk en ongewenst gedrag |
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) is het voornaamste arbeidsrisico in het voortgezet onderwijs. Vandaar dat er op scholen veel aandacht is voor werkdruk en sociale veiligheid van werknemers. Maar hoe weet u zeker dat alle oorzaken en belemmeringen in beeld zijn? En of de genomen maatregelen het gewenste effect hebben? Met een cyclische aanpak van herhaaldelijk meten én verbeteren krijgt u zicht op de effecten van uw maatregelen. In het geactualiseerde stappenplan geven we uitleg over de cyclische aanpak en over welke instrumenten u daarbij kunt gebruiken. |
|
|
|
Inspiratie: Hoe is het om te werken met een student? |
De inzet van hbo- en universitaire studenten om docenten te ondersteunen bij hun taken kan bijdragen aan het verlichten van werkdruk. Bijvoorbeeld door ondersteuning te bieden in de klas of door te surveilleren. Hoe is het voor docenten om met studenten te werken? Yilmari Andrade, docent Spaans op het Montessori College, vertelt: ‘’Voor mij is het werkverlichting, maar ook vooral dat ik weet dat de leerlingen de aandacht krijgen die zij nodig hebben op dat moment’’. Bekijk de video waarin ze vertelt over haar ervaringen met de inzet van studenten op school. |
|
|
|
Moet onze school veiligheidsmaatregelen treffen voor externen die werkzaamheden uitvoeren? |
Als een externe werkzaamheden uitvoert, dan is de werkgever van die externe kracht verantwoordelijk voor diens veiligheid en gezondheid. Maar is het nodig om onderling afspraken te maken? |
|
|
Voion publiceert regelmatig onderzoeksrapporten, artikelen en handreikingen van diverse organisaties op de terreinen onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. Recent verschenen: |
|
|
|
Onderhandelingen nieuwe CAO VO vastgelopen |
De onderhandelingen voor een nieuwe CAO VO zijn op 24 september 2024 door partijen gestopt omdat de oplossingen over vermindering van werkdruk te ver uit elkaar liggen. |
|
|
|
|
Continuering middelen versterking strategisch personeelsbeleid in 2025 |
Het ministerie van OCW heeft bevestigd dat 50% van de SHRM-middelen via de SHRM-regeling ook in 2025 beschikbaar blijven. |
|
|
|
|
Arash Mortezavy leraar van het jaar 2024 |
Op donderdag 3 oktober is Arash Mortezavy (Visser ’t Hooft Lyceum, Leiderdorp) uitgeroepen tot Leraar van het Jaar 2024 in het voortgezet onderwijs. |
|
|
|
|
|
|
Webinar rouw en werk |
Ontdek hoe je als werkgever of collega kunt ondersteunen bij rouw op de werkvloer. CNV Onderwijs. Locatie: online. Lees meer >> |
|
|
|
Versnellingstraject – samenwerken in onderwijsregio’s |
Maatwerkbegeleiding om een stap te zetten in de samenwerking in de regio's. VO-raad en PO-Raad. Locatie: Utrecht. Lees meer >> |
|
|
|
Jaarcongres HRM & het onderwijs 2024 |
Op de 14e editie van het jaarcongres HRM & het onderwijs organiseert Voion een workshop over toekomstbestendig HRM-beleid met leerlingen en studenten en over meer docenten van kleur in het vo. CKC Seminars. Locatie: Apeldoorn. Lees meer >> |
|
|
|
Schoolleiders VO Najaarsevent 2024 |
Tijdens het Schoolleiders VO Najaarsevent is er een inspirerende keynote, ruimte voor ontmoeting en zijn er inspirerende workshops rond het thema 'van kwetsbaarheid naar kracht: jezelf laten zien werkt!'. Schoolleiders VO. Locatie: Harderwijk. Lees meer >> |
|
|
|
Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma |
Wilt u echt een bijdrage leveren aan een veiligere school? Maak een concreet actieplan bij de cursus preventiemedewerker. Locatie: Utrecht. Lees meer >> |
|
|
|
Wat vindt u van deze mailing? |
|
|
|
|
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
|
|
|
|
U ontvangt deze e-mail op het volgende e-mailadres: |
|
|