|
|
|
15 mei 2024 |
Nieuwsbrief Voion |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inspiratie: Groeien in leiderschap: ''Ik wil me de strategische rol van schoolleider eigen maken'' |
“Ik kijk nu al op een andere manier naar vraagstukken en problemen”, begint Barry Hodiamont, schoolleider van Yuverta vmbo Heerlen. Een paar maanden geleden startte hij met de Executive Master of Management in Education (MME) aan de TIAS School for Business and Society in Utrecht. “Door mijn masteropleiding heb ik mijn blik verruimd, kijk ik meer vanuit een verdiepende en onderzoekende blik naar zaken.” Het interview met Barry verscheen in het magazine Van12tot18. |
|
|
|
|
Het belang van diversiteit: leerlingen moeten zich kunnen herkennen in een docent |
Feray Sunguroglu is van Turks-Nederlandse afkomst en werkt als docent maatschappijleer op een middelbare school. Ze vindt het belangrijk dat er meer docenten van kleur gaan werken in het onderwijs. “Docenten van kleur kunnen, vanwege hun eigen ervaring met culturele verschillen, vaak gemakkelijker in gesprek met leerlingen die culturele verschillen een plek moeten geven.” |
|
|
|
|
Onderzoek: Hoe kunnen we meer docenten van kleur werven en behouden? |
In het voortgezet onderwijs vormen docenten wat etnisch-culturele achtergrond betreft al decennia geen afspiegeling van de leerlingpopulatie en beroepsbevolking. Ook zijn er aanwijzingen dat onderwijsprofessionals van kleur vaker het vo verlaten. Voion heeft daarom onderzoek laten uitvoeren naar mogelijke verklaringen voor de ondervertegenwoordiging van deze groep docenten, en naar de mogelijkheden om meer docenten van kleur aan te trekken en hun uitstroom te verminderen. |
|
|
|
|
Terugkijken: Webinar Een inclusieve werkomgeving in het belang van personeel en leerlingen |
Waarom is een inclusieve en diverse omgeving belangrijk voor zowel personeel als leerlingen? Op 16 april ging Lucelle Comvalius in gesprek met Gyzlene Kramer - Zeroual, Kaylee Rosalina, Willem de Vos en Mohammed Azaimi over visie en strategieontwikkeling, het uitdagen van onbewuste vooroordelen en de kracht van diverse rolmodellen. |
|
|
|
Formatieprognose in Scenariomodel-VO geactualiseerd |
Hoeveel personeel (directie, onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel) heeft u de komende jaren nodig? We hebben de prognose van de benodigde formatie voor de komende jaren in het Scenariomodel-VO geactualiseerd. |
|
|
|
AOW-gerechtigde medewerkers in het vo: onbenut arbeidspotentieel? |
Het aantal 67-plussers dat na hun pensioen (gedeeltelijk) doorwerkt, neemt snel toe. Ook in het voortgezet onderwijs wordt steeds vaker gekeken naar gepensioneerden als bron van ‘(onbenut) arbeidspotentieel’. Voion doet onderzoek naar de (mogelijke) inzet van medewerkers die reeds AOW-gerechtigd zijn. Voor dit onderzoek zijn we op zoek naar vo-scholen die ervaring hebben met de inzet van AOW’ers. |
|
|
|
Doelgroep voor Schoolleidersbeurs-VO uitgebreid |
Vanaf nu kunnen ook schoolleiders met een tijdelijke aanstelling en schoolleiders van orthopedagogische didactische centra (OPDC's) gebruik maken van de Schoolleidersbeurs-VO. Deze uitbreiding van de doelgroep geldt per direct en met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus 2023. |
|
|
|
|
Samen in gesprek over de deeltijdfactor |
Is er in uw organisatie een lerarentekort in bepaalde vakken? En werken in die tekortvakken veel leraren in deeltijd? Doe dan mee aan een pilot van Voion waarin u met uw onderwijspersoneel in gesprek gaat over hun contractomvang. Doel van de pilot is inzicht te krijgen in wat zij nodig hebben om met plezier meer uren te werken. |
|
|
|
|
Vraag uit de praktijk |
Mag een leerling onder de 18 jaar tijdens de stage een gewicht van boven de 25 kg tillen? |
|
|
Voion publiceert regelmatig onderzoeksrapporten, artikelen en handreikingen van diverse organisaties op de terreinen onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. Recent verschenen: |
|
|
|
Inspiratiebundel Strategisch personeelsbeleid |
Wilt u aan de slag met het verder versterken van het strategisch personeelsbeleid binnen het bestuur of de school? Berenschot heeft in opdracht van het ministerie van OCW en in samenwerking met de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad en de AVS een inspiratiebundel ontwikkeld voor school- en teamleiders, bestuurders en HR-professionals. |
|
|
|
|
Aanvragen subsidie ontwikkelkracht |
Scholen kunnen tot en met 28 juni aanstaande subsidie aanvragen om komend schooljaar deel te nemen aan Ontwikkelkracht. Dit programma ondersteunt scholen die hun onderwijs verder willen verbeteren op basis van kennis uit onderzoek en praktijk. |
|
|
|
\ |
Dashboard Onderwijsarbeids- markt gelanceerd |
Het ministerie van OCW heeft het dashboard Onderwijsarbeidsmarkt gelanceerd. Dit dashboard stelt op een toegankelijke manier alle beschikbare data over de onderwijsarbeidsmarkt in het funderend onderwijs ter beschikking. |
|
|
|
|
|
|
Schoolleiders VO Zomer-event 2024: Ontspannen en geïnspireerd de zomer in! |
Goede zorg voor jouw team begint bij de zorg voor jezelf als schoolleider. Op het aankomende Zomer-event van Schoolleiders VO reflecteert de VO-raad met je op het afgelopen schooljaar en kijken jullie samen vooruit. Locatie: Zeist. VO-raad. Lees meer >> |
|
|
|
Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma |
Wilt u echt een bijdrage leveren aan een veiligere school? Maak een concreet actieplan bij de cursus preventiemedewerker. Locatie: Utrecht. Lees meer >> |
|
|
|
Kennismakingscursus Arboscan-VO |
In de cursus Arboscan-VO wordt u op weg geholpen met het gebruik van de Arboscan-VO, het digitale risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) instrument voor het voortgezet onderwijs. Locatie: Utrecht. Lees meer >> |
|
|
|
Wat vindt u van deze mailing? |
|
|
|
|
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
|
|
|
|
U ontvangt deze e-mail op het volgende e-mailadres: |
|
|