|
|
|
13 december 2023 |
Nieuwsbrief Voion |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inspiratie: Diversiteit is van binnen, buiten de hokjes stappen |
Op het Comenius Dalton in Rotterdam is inclusie een belangrijk thema. De mavo-havo school in het multiculturele Rotterdam zoekt ‘elke dag naar manieren om onszelf verder te ontwikkelen en onze school inclusiever te maken’. En daar hoort ook werken aan diversiteit bij, volgens directeur Somaia Yaagoub. Docenten en onderwijsondersteunend personeel van de school volgden daarom op 9 november onder leiding van prof. dr. Saniye Çelik, een inspiratiesessie over diversiteit en inclusie. ‘Diversiteit gaat om het besef dat iedereen iets toevoegt’. |
|
|
|
Regionale aanpak personeelstekorten |
|
Wat doet Groningen aan het personeelstekort in het onderwijs? |
Ans Koster - Schulte, directeur onderwijsprojecten Dollard College en Gerda Oedzes, docente Duits Montessori Lyceum Groningen, zijn beiden werkzaam in het voortgezet onderwijs, maar daarnaast werken zij ook aan het werven en het behoud van nieuw personeel in de provincie Groningen. Ans en Gerda vertellen over de aanpak van het personeelstekort in de provincie Groningen, wat een school interessant maakt voor zij-instromers en waardoor zij-instromers interessant zijn voor de school. Lees er meer over in dit artikel en luister naar de podcast Zin in lesgeven: Lerarentekorten in Groningen. |
|
|
|
Veilig werken in vak- en praktijklokalen |
|
VO-signaal: Zijn er veilige en betaalbare alternatieven voor aardgas in het practicumlokaal? |
Bij scheikundepractica leren leerlingen werken met branders. Ook TOA’s gebruiken bij hun werkzaamheden gasbranders. Maar aardgas op scholen is niet langer vanzelfsprekend. Wat is een goed alternatief voor aardgas, dat betaalbaar én veilig is zodat scholen wel de practica kunnen blijven verzorgen? En moeten ze eigenlijk nog wel met teclu- of bunsenbranders werken? In dit VO-signaal zetten we een aantal mogelijkheden op een rij, inclusief de voor- en nadelen. We geven scholen aanbevelingen over het gebruik ervan. |
|
|
|
|
Aanmelden voor pilot Onderwijstijd |
In een tweejarige pilot krijgen scholen vanaf schooljaar 24/25 de ruimte om uit te zoeken wat het betekent om substantieel minder lesuren aan te bieden aan leerlingen en, in plaats daarvan, meer uren te besteden aan lesvoorbereiding en/of ontwikkeltijd voor leraren. De pilot, een initiatief van het ministerie van OCW, de onderwijsbonden en de VO-raad, moet uitwijzen of een herziene balans scholen meer ruimte biedt om te werken aan de kwaliteit van lessen en de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs. Scholen die willen deelnemen kunnen zich tot 17 februari 2024 aanmelden. |
|
|
|
|
Al 86 aanvragen Schoolleidersbeurs-VO |
Sinds de opening van het aanvraagportaal op 1 september jl. zijn er 86 aanvragen voor een Schoolleidersbeurs-VO ingediend. Hiervan zijn er inmiddels 45 toegekend. Bent u schoolleider en start u binnenkort met een NVAO geaccrediteerde masteropleiding? Vraag dan nu de Schoolleidersbeurs-VO aan. |
|
|
|
Risico-inventarisatie en -evaluatie, Incidentenregistratie |
|
Let op: Data uit RIE-manager en Incidentenvenster-VO verdwijnen op 1 januari 2024 |
De Arboscan-VO is eind oktober 2023 verhuisd naar het ArboManagementSysteem (AMS) van Kader Digital. Per die datum is ook het Incidentenvenster-VO vervangen door de module incidentenregistratie in AMS. Vanaf 1 januari 2024 zijn de Arboscan-VO in de RIE-manager en het Incidentenvenster-VO niet meer toegankelijk en verdwijnen alle data. Zorg dat u de data uit de ‘oude’ systemen op tijd opslaat! |
|
|
|
Teksten CAO VO 2023-2024 beschikbaar |
De achterbannen van de sociale partners stemden in met het op 12 september 2023 overeengekomen onderhandelaarsakkoord voor een nieuwe CAO VO 2023-2024. De nieuwe CAO VO heeft een looptijd van 1 mei 2023 tot 1 oktober 2024. De afspraken uit het onderhandelaarsakkoord zijn nu uitgewerkt in de cao-teksten en beschikbaar in de CAO VO-app. Bekijk de teksten in de webversie >> |
|
|
|
Vraag uit de praktijk |
Zijn er voor het hanteren van specifieke apparatuur (lasapparaten, freesbanken, vlak- en vandiktebank) certificaten nodig om deze (veilig) te gebruiken? |
|
|
Voion publiceert regelmatig onderzoeksrapporten, artikelen en handreikingen van diverse organisaties op de terreinen onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. Recent verschenen: |
|
|
|
Bonden en werkgevers roepen nieuw kabinet op tot Deltaplan Lerarentekort |
Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren moet het aanpakken van het lerarentekort de eerste prioriteit van het nieuwe kabinet zijn. Dit vereist een samenhangend plan om het vak van leraar en schoolleider aantrekkelijker te maken. Werkgevers- en werknemersorganisaties in het funderend onderwijs slaan de handen ineen en presenteerden 5 december de belangrijkste bouwstenen voor een Deltaplan Lerarentekort. |
|
|
|
|
Wijzigingsvoorstellen voor het verbeteren van de sociale veiligheid op school |
Eerder dit jaar stelde voormalig onderwijsminister Wiersma diverse maatregelen voor ter verbetering van de (sociale) veiligheid op scholen. Er kwam een wijzigingsvoorstel van de wet ‘Vrij en veilig onderwijs’ en van het ‘Besluit monitoring funderend onderwijs’ tot stand. Het gaat om voorstellen, er is nog géén sprake van nieuwe regelgeving. Tot zondag 24 september kon er via twee internetconsultaties op de voorgestelde wijzigingen in wet- en regelgeving worden gereageerd. |
|
|
|
|
|
|
Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma |
Wilt u echt een bijdrage leveren aan een veiligere school? Maak een concreet actieplan bij de cursus preventiemedewerker. Locatie: Utrecht. Lees verder >> |
|
|
|
Kennismakingscursus Arboscan-VO |
In de cursus Arboscan-VO wordt u op weg geholpen met het gebruik van de Arboscan-VO, het digitale risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) instrument voor het voortgezet onderwijs, Utrecht. Lees verder >> |
|
|
|
Wat vindt u van deze mailing? |
|
|
|
|
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
|
|
|
|
U ontvangt deze e-mail op het volgende e-mailadres: |
|
|