|
|
|
28 november 2023 |
Nieuwsbrief Voion |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diversiteit en inclusie, Banenafspraak |
|
Inspiratie: Leerlingen VSO en Praktijkonderwijs aan het werk op eigen scholen |
Stichting Boor biedt leerlingen uit het laatste jaar van het VSO of Praktijkonderwijs een leerwerkplek op haar eigen scholen. Ze worden opgeleid als schoolassistent of assistent-conciërge. De Job Academie, verbonden aan Stichting Boor, begeleidt de leerlingen met de overgang van leerling naar werknemer. “Als je deze leerlingen binnen je eigen organisatie als stagiaire of later in een participatiebaan aanneemt, snijdt het mes aan twee kanten. Het helpt niet alleen de leerlingen, maar ook de scholen die de extra handen goed kunnen gebruiken.” |
|
|
|
|
Inspiratie: Groeien in leiderschap |
“Door mijn masteropleiding ben ik strategischer gaan denken” De stap van gymdocent naar teamleider en daarna naar locatiedirecteur maakte Ralf Buiter – directeur van Quintus (havo- en vwo-afdeling) van het Dr. Nassau College – al snel in zijn loopbaan. Hij wilde zijn schoolleiderschap professionaliseren en deed de Master Management in Education. Het interview met Ralf verscheen in het VO-magazine van de VO-raad en op oo.nl. |
|
|
|
|
Onderzoek onder (ex-)docenten van kleur |
Alle leerlingen en medewerkers moeten zich thuis kunnen voelen in het onderwijs. Daarvoor is het belangrijk dat er voldoende docenten van kleur zijn. Zodat scholen een afspiegeling vormen van de samenleving. Bent u een (ex-)docent van kleur in het voortgezet onderwijs? Dan willen wij graag een gesprek met u over diversiteit en inclusie. Met de uitkomsten van het onderzoek wil Voion scholen handreikingen geven voor meer diversiteit en een inclusief personeelsbeleid. |
|
|
Werken in het voortgezet onderwijs, Zij-instroom |
|
Podcast Zin in lesgeven: Succesvol overstappen |
In deze podcast Zin in lesgeven bespreken Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal met Marieke Vos, zij-instromer en docent Nederlands en Renée Beukers, teamleider op het Carolus Clusius College, de entree in het onderwijs. Waarom koos Marieke niet voor het zij-instroomtraject? Hoe combineerde zij studie en werk en wanneer stapte zij écht naar de school over? Hoe zorgt Renée voor een warm welkom in het onderwijs en wat brengen second-career teachers haar school? En hoe gaat ze om met de twee rollen die zij als teamleider heeft, begeleider én leidinggevende. Waarom je moet luisteren vertelt Renée in onderstaand filmpje |
|
|
|
|
Pilot bovenbestuurlijke samenwerking in Woerden van start |
Het Minkema College en het Kalsbeek College zijn scholen voor voortgezet onderwijs in Woerden met een vergelijkbare omvang en een vergelijkbaar (breed) onderwijsaanbod. Beide schoolbesturen denken dat ze aan aantrekkingskracht kunnen winnen door samen te werken op personeelsgebied. In de pilot bovenbestuurlijke samenwerking op personeelsgebied gaan zij de mogelijke samenwerking verder verkennen. |
|
|
|
Vraag uit de praktijk |
Is de norm voor algemene eisen in het theorielokaal waar per leerling 2m² en 3,5m² per docent wordt gehanteerd nog actueel? |
|
|
Voion publiceert regelmatig onderzoeksrapporten, artikelen en handreikingen van diverse organisaties op de terreinen onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. Recent verschenen: |
|
|
Subsidie beschikbaar voor praktijkgerichte programma’s havo en praktijkroute ‘oriënteren op het beroep van leraar’ |
Havo-scholen die hun leerlingen de mogelijkheid willen bieden om ook praktijkgericht onderwijs te volgen, kunnen hier tussen 8 januari en 23 februari 2024 weer subsidie voor aanvragen. Met deze subsidie kan een praktijkgericht (concept)examenprogramma worden ingevoerd. De subsidie kan daarnaast worden ingezet voor deelname aan de pilot Praktijkroute havo-Educatie, waarbij leerlingen een schoolexamenvak krijgen aangeboden dat hen laat kennismaken met het werkveld 'onderwijs en educatie'. |
|
|
|
|
|
Eerste Kamer stemt in met betere ondersteuning visueel beperkten |
Vanaf 1 januari 2024 kunnen mensen met een visuele beperking die onder de Participatiewet vallen bij UWV terecht voor speciale hulpmiddelen en werkvoorzieningen, zoals een voorleeshulp. Op dit moment bieden gemeenten deze hulp, maar zij missen hiervoor vaak de specialistische kennis. De Eerste Kamer is akkoord gegaan met het wetsvoorstel van minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) dat dit regelt. |
|
|
|
|
|
Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma |
Wilt u echt een bijdrage leveren aan een veiligere school? Maak een concreet actieplan bij de cursus preventiemedewerker. Locatie: Utrecht. Lees verder >> |
|
|
|
Kennismakingscursus Arboscan-VO |
In de cursus Arboscan-VO wordt u op weg geholpen met het gebruik van de Arboscan-VO, het digitale risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) instrument voor het voortgezet onderwijs, Utrecht. Lees verder >> |
|
|
|
Wat vindt u van deze mailing? |
|
|
|
|
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
|
|
|
|
U ontvangt deze e-mail op het volgende e-mailadres: |
|
|