Hoe bent ú schoolleider geworden? | Komt u naar de Voion-stand op het VO-congres? | Aan de slag met de richtlijn 'Veilig werken en verantwoord toezicht' | ...
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Online lezen  |  Afmelden  |  Uw gegevens wijzigen

Voion nieuwsbrief - 7 september 2022
Inspiratie: Diversiteit in de praktijk
“De school als een veilige en inclusieve plek voor iedereen”

Hoe vullen Alliander, een energie-netwerkbedrijf met ongeveer 7.450 medewerkers, en het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam diversiteit in? Volgens Joy Lodarmasse, manager diversiteit en inclusie bij Alliander, is het belangrijk om duidelijk te maken waaróm je als organisatie staat voor meer diversiteit en inclusie. En rector-bestuurder Jeroen Rijlaarsdam van het Ir. Lely Lyceum zegt dat als je als school voor diversiteit kiest, je een duidelijk statement moet maken.

Lees het artikel over diversiteit en inclusie bij Alliander en het Ir. Lely Lyceum >>
Twitter LinkedIn
Docenten BWI ontwikkelen richtlijn ‘Veilig werken en verantwoord toezicht’ 
Goed, veilig en verantwoord werken in de praktijklokalen. Dat vinden alle docenten, instructeurs en directies in het (v)mbo belangrijk. Een verantwoord (maximum) aantal leerlingen per lokaal hoort daarbij, maar zorgt nogal eens tot spanningen tussen docenten en directie. Maar wat is goed toezicht? En hoeveel leerlingen is een verantwoord aantal? Het platform Bouwen Wonen en Interieur (BWI) ging met die vragen aan de slag en werkte, samen met BWI-docenten en Voion, aan een duidelijke richtlijn voor haar eigen profiel. Dat bleek minder
eenvoudig dan gedacht.

Lees het artikel dat verschenen is in Van 12 tot 18 >>

Twitter LinkedIn
Hoe bent ú schoolleider geworden? 
Bent u schoolleider, afdelingsleider of teamleider en wilt u ons vertellen hoe en waarom u dit bent geworden? Welke begeleiding u heeft gehad en waar u tegen aanliep? Meld u dan aan voor een online interview en help ons inzicht te krijgen in de carrièrepaden van schoolleiders.

Meer informatie en aanmelden >>

Twitter LinkedIn
Nieuwe regionale arbeidsmarktanalyses
Landelijk is het aantal leraren in de afgelopen 5 jaar afgenomen met bijna 2 procent. En in het onderwijs wordt relatief veel in deeltijd gewerkt. Regionaal zijn er echter verschillen. Benieuwd naar de meest recente werkgelegenheidsdata voor uw regio? Op basis van de data van DUO van april 2022 heeft Voion nieuwe regionale arbeidsmarktanalyses gemaakt en toegevoegd aan de website.

Lees verder >> 
Twitter LinkedIn
Gebruik eigen ervaring bij opstellen coronadraaiboek en RI&E
Met de invoering van het Sectorplan COVID-19 voor het funderend onderwijs hebben sociale partners besloten om, bij een eventuele opleving van het coronavirus, vooralsnog de (inmiddels vervallen) coronanorm niet meer opnieuw op te nemen in de Arbocatalogus-VO. De Arbowet blijft echter onverkort van kracht. Dit betekent dat bij een wijziging van het besmettingsrisico door corona, ook de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) aangepast moet worden.

Lees verder >>
Twitter LinkedIn
Voion op VO-congres VO-raad
Ook dit jaar is Voion aanwezig op het VO-congres van de VO-raad op 22 september. Samen met het Expertisepunt LOB verzorgen we een interactieve workshop ‘Vissen in de eigen vijver loont'. We gaan met u in dialoog om de route van de vo-scholier naar de lerarenopleiding zichtbaar te maken. 

Of kom langs bij onze stand waar we uw vragen beantwoorden over de pilots van het Innovatielab, strategische personeelsplanning en de Regionale Aanpak Personeelstekorten. Ook voor kennis en inspiratie over duurzame inzetbaarheid, werkdruk, sociale veiligheid en een veilige werkomgeving kunt u bij ons terecht. 

Bekijk het volledige programma van het VO-congres of schrijf u in >>
Twitter LinkedIn
Regionale aanpak lerarentekort
Voion ondersteunt scholen bij de aanpak van het lerarentekort en andere arbeidsmarktknelpunten in de vo-sector. In deze rubriek over het lerarentekort delen we de voorbeelden van aanpakken, kennis en ervaringen uit het voortgezet onderwijs.
De ideale klantreis voor een overstap naar het onderwijs
Tijdens de RAP-sparringssessie op 21 juni 2022 dachten aanwezige RAP-regio's na over hoe de ideale klantreis van een potentiële overstapper naar een baan in het onderwijs er nu precies uitziet. Met als doel om de klantreis in de regio te verbeteren en zo het lerarentekort verder aan te pakken.

Bekijk de bevindingen en het visueel verslag van de dag >>

Twitter LinkedIn
Mbo-opleiding Aeres Almere werkt hecht samen met het voortgezet onderwijs
In Almere zijn het groene onderwijs van vmbo en mbo gebundeld onder een dak. Directeur Bauke Houtsma: “Omdat wij bestuurlijk een eenpitter zijn in Almere ben ik in verschillende netwerken actief, zoals de RAP-regio Almere Lelystad. Almere wil groeien naar de vijfde stad in het land en alle onderwijsinstellingen moeten daar gezamenlijk op anticiperen en zorgen dat het personeelsbestand meegroeit.”

Lees verder >>
Twitter LinkedIn
Samenwerkende scholen in Drenthe werken aan inclusie
In de zoektocht naar een oplossing voor het lerarentekort denken achttien schoolbesturen in Drenthe en Groningen, verenigd in Noorderwijzer, inclusief. Ze zoeken medewerkers, zowel ondersteunend als onderwijzend, met een arbeidsbeperking. Om dat proces te bespoedigen start er vanaf september 2022 een projectleider inclusie voor de gezamenlijke Noorderwijzer-scholen.

Lees verder >>
Twitter LinkedIn
 
Recente publicaties
Voion publiceert regelmatig onderzoeksrapporten, artikelen en handreikingen van diverse organisaties op de terreinen onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. Recent verschenen:

 
Meer nieuws
Kamerbrief Lerarenstrategie
Het lerarentekort is groot en wordt iedere dag groter. In een kamerbrief schrijven onderwijsministers Dennis Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Robbert Dijkgraaf (mbo en hoger onderwijs) aan de Tweede Kamer dat een andere aanpak nodig is.
Lees verder »
Genomineerden Leraar van het jaar 2022
De finalisten voor de Leraar van het jaar-verkiezing zijn bekend. Van de tien genomineerden per sector zijn er nog drie over.
Lees verder »
€140 miljoen voor extra aanpak verbetering ventilatie
Het ministerie van OCW komt met een maatwerkregeling van € 140 miljoen om noodzakelijke urgente ventilatieproblemen in scholen op te lossen. Scholen kunnen nu ook gebruik maken van de maatwerkregeling om te voldoen aan de wettelijke eisen voor de luchtkwaliteit.
Lees verder »
Subsidie tweede lerarenopleiding
Leraren die bevoegd zijn en een tweede lerarenopleiding willen volgen waarvoor instellingscollegegeld betaald moet worden, kunnen subsidie tweede lerarenopleiding (STL) aanvragen. Deze subsidie geldt voor het eerste en tweede studiejaar afzonderlijk voor een bedrag van maximaal €6.000,-.
Lees verder »
Agenda

22-09-2022: VO-congres 2022: Samen werken aan de toekomst van ons onderwijs (VO-raad), Nieuwegein.
4-10-2022: Kennismakingscursus Arboscan-VO, Utrecht
5-10-2022: NVON Bèta & Technologie Festival 2022 (NVON), Harderwijk.
13-10-2022: Leernetwerk Begeleiding startende leraren (VO-raad), omgeving Utrecht.
7-11-2022: Leergang Peoplemanagement (VO-raad), Utrecht.
8-11-2022/10-01-2023: Cursus Preventiemedewerker: 2-daags programma, Utrecht.

Voion
     doorsturen   |   afmelden   |   contact   |   disclaimer
Het voortgezet onderwijs: een aantrekkelijke werkomgeving waar iedereen duurzaam, enthousiast en veilig kan werken! Dat is waar Voion, in samenwerking met scholen, de VO-raad en vakbonden, aan wil bijdragen. We initiëren onderzoek en delen kennis over de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken. We inspireren met praktijkverhalen en ontwikkelen instrumenten en handreikingen die toepasbaar zijn voor de hele sector. Samen werken we aan het beste onderwijs.
www.voion.nl | info@voion.nl
Volg ons op:    
Terug naar boven U ontvangt deze e-mail op het volgende adres: